|
Gabinet Psychologiczno-Terapeutyczny Dagmara Kasiuk |
Chrzanów, 2024-07-02 |
Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Preambuła, czyli wstęp do dokumentu
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych jest dobro
dziecka i w jego najlepszym interesie. Traktuję dziecko z szacunkiem oraz
uwzględniam jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek
wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Realizując te cele, działa w
ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz
swoich kompetencji.
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie
Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120,
poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr
78, poz. 483 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z
2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i
opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz.
U. z 2021 r. poz. 1249).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138
z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z
2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.
1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U.
z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci
§ 1.
1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy
o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w
szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu
opiekunem jest również rodzic zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców
dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między
rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia
sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub
czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka
personelu instytucji lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez kierownictwo instytucji
członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci
na terenie instytucji oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to
wyznaczony przez kierownictwo instytucji członek personelu sprawujący nadzór
nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w instytucji.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
dziecka.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Personel instytucji posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca
uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel instytucji podejmuje
rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
Zasady rekrutacji pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów
§ 3.
Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
personelu. Zasady stanowią Załącznik [nr] do niniejszej Polityki.
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (wolontariuszami, stażystami, praktykantami) instytucji a dziećmi
§ 4.
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i
dziecko–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik [nr] do
niniejszej Polityki.
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
1.
1.1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z
wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
1.2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
a. popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne,
znęcanie się nad dzieckiem),
b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np.
krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
c. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem,
higieną czy zdrowiem).
1.3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w
przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a. osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b. inne dziecko.
2.
2.1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna
dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i
przekazania uzyskanej informacji kierownictwu instytucji. Notatka może mieć
formę pisemną lub mailową.
2.2. Interwencja prowadzona jest przez kierownictwo instytucji, które może
wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej
osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości
personelu, dzieci i opiekunów.
2.3. W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod
pojęciem „kierownictwa instytucji” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za
prowadzenie interwencji.
2.4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia
interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez kierownictwo instytucji.
2.5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony kierownictwa instytucji, a nie
została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane
w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do
której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
2.6. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności
psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z
dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
2.7. Kierownictwo instytucji informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia
podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja
lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
2.8. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, kierownictwo
instytucji składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do
prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego,
wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
2.9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w
punkcie poprzedzającym.
2.10. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której
wzór stanowi Załącznik [nr] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do
rejestru interwencji prowadzonego przez instytucję.
3.
W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki
uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby
(policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).
Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął
informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
4.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą
4.1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka kierownictwo instytucji
przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć
wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w
szczególności jego opiekunami. Kierownictwo instytucji stara się ustalić
przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne
dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
4.2. Kierownictwo instytucji organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka,
którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości
skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub
służb.
4.3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo kierownictwo
instytucji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i
przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
4.4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni
zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie
wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia kierownictwo instytucj
sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu
rodzinnego.
4.5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka
zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo
(np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce
zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka
(rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo
kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o
potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa,
bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury
„Niebieskie Karty”.
4.6. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu
instytucji, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z
dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
4.7. W przypadku gdy członek personelu instytucji dopuścił się wobec dziecka
innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę,
kierownictwo instytucji powinno zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności
wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków
zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w
szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka,
należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się
krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby.
Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio
zatrudniona przez instytucję, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy
zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren instytucji, a w razie potrzeby
rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
4.8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje
przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
4.9. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili
opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym
fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
5.
Krzywdzenie rówieśnicze
5.1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko
przebywające w instytucji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić
rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także
oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy
porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów
należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na
zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na
karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się
oddzielne karty interwencji.
5.2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan
naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
5.3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan
zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od
źródeł zagrożenia.
5.4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie
innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź
inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć
interwencję także w stosunku do tego dziecka.
5.5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach
instytucji należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi
osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego
celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie
psychiczne i fizyczne dziecka. Kierownictwo instytucji organizuje spotkanie/a z
opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o
potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych
organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie
sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka
krzywdzącego).
5.6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17
lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować
właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
5.7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a
jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą
miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w instytucji
§ 10.
1. Instytucja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Instytucja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik
[nr] do niniejszej Polityki.
§ 11.
1. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów
utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu
dziecka) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel instytucji może
skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.
Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do
opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak:
zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie
wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 12.
1. Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w
jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody
opiekuna dziecka.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie
będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie
wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.com w celach
promocyjnych).
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
§ 13.
1. Instytucja, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana
podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które
mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy
zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
2. Na terenie instytucji dostęp dziecka do internetu możliwy jest:
a. pod nadzorem członka personelu instytucji - na urządzeniach instytucji,
b. bez nadzoru – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na
terenie instytucji (dostęp swobodny),
c. za pomocą sieci wifi instytucji, po podaniu hasła.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem członka personelu
instytucjii, osoba ta ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego
korzystania z internetu. Członek personelu czuwa także nad bezpieczeństwem
korzystania z internetu przez dzieci podczas zajęć.
4. Instytucja zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących
bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest
dostęp swobodny do sieci.
§ 14.
1. Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby sieć internetowa instytucji
była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując
odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
2. Osoba odpowiedzialna za internet przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy
na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się
niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści,
wyznaczona osoba stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich
wprowadzenia.
3. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia
niebezpiecznych treści, osoba odpowiedzialna za internet przekazuje
kierownictwu instytucji, które powiadamia opiekunów dziecka o zdarzeniu.
Monitoring
§ 15.
1. Kierownictwo instytucji wyznacza [imię i nazwisko] jako osobę odpowiedzialną
za Politykę ochrony dzieci w instytucji.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za
monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki
oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w punkcie w punkcie poprzedzającym, przeprowadza wśród
personelu instytucji, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom
realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik [nr] do niniejszej
Polityki.
4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
naruszenia Polityki w instytucji.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania
ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport
z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu instytucji.
6. Kierownictwo instytucji wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza
personelowi nowe brzmienie Polityki.
Przepisy końcowe
§ 16.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu instytucji, w
szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez
przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.
Zasady bezpiecznej rekrutacji
1. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak
najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych
przez instytucję, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
Instytucja musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na
podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby
zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec
nich oraz przestrzegania ich praw, instytucja może żądać danych (w tym
dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia,
b. kwalifikacji zawodowych,
c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku instytucja musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować
osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Instytucja
powinna zatem znać:
a. imię (imiona) i nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
2. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
Instytucja może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od
poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje
może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych
pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle
obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych
konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę
podstawę. Instytucja nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób
ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego
rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
3. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do
sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z
opieką nad małoletnimi organizacja jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą
w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem
ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw
przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała
postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie:
rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym,
konieczne jest uprzednie założenie profilu instytucji.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze organizacja potrzebuje następujących danych
kandydata/kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub
analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu
o umowę cywilnoprawną.
4. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o
niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu
karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r.
poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w
przepisach prawa obcego.
5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna
przedłożyć Ci również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z
kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego
państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
6. Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w
ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo
obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o
niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi
rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem
odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie
była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające
przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i
art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w
którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub
ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych
stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności,
związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa
się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie
organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
9. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, instytucja jest zobowiązana do domagania
się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy
prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach
obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in.
nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach
publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś
kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku
toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i
dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom.
Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki
żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy
zatrudnienia. Poniżej znajdziesz przykładowy formularz takiego oświadczenia.
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
.........................................................................
miejsce i data
Ja,
...................................................................................................................
nr PESEL ....................................................../nr paszportu
....................................................
oświadczam, że w państwie ......................... nie jest prowadzony rejestr
karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie
byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie .................... za czyny
zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu
karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego
orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów
zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia
sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu
zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub
określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez
małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących
państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:
1. …
2. ….
Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z
kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
.................., dnia................ r.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
Zasady bezpiecznych relacji personelu [nazwa instytucji] z
dziećmi
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest
działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje
dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne
jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel
realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych
organizacji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z
dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i
wolontariuszy, członków instytucji a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z
dziećmi znajdującymi się pod opieką instytucji, jeśli kontakt ten odbywa się za
zgodą instytucji i/lub na jej terenie. Znajomość i zaakceptowanie zasad są
potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Relacje personelu z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i
każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec
dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec
innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby
zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i
danej sytuacji.
3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno
Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka
lub innych dzieci.
4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób
nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka,
informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej
i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać
pod uwagę jego oczekiwania.
6. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od
zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to
możliwe.
7. Zadbaj o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu,
kiedy prowadzisz aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych
sytuacjach, kiedy musisz zostać z dzieckiem sam na sam, zawsze powiadom o tym
inne osoby z personelu oraz poinformuj, w którym dokładnie miejscu będziesz
przebywać wraz z dzieckiem.
8. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny.
Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych
uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej
oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby).
9. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec
konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej
osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucji) i mogą
oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Działania z dziećmi
1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj
i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i
światopogląd.
2. Unikaj faworyzowania dzieci.
3. Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub
seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to
także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści
erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
4. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu,
fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom
trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli zarząd organizacji nie został o tym
poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów
prawnych oraz samych dzieci.
5. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani
nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
6. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani
rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje
jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które
mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści
majątkowych i innych.
7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dziecka przez
członka personelu lub członka personelu przez dziecko, muszą być raportowane
kierownictwu. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby
zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak
sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia
zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym
momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i
sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego
kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może
być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem,
słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na
kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy
Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez
dziecko lub osoby trzecie.
1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać
integralności fizycznej dziecka.
2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity
lub niestosowny.
3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi
czy brutalne zabawy fizyczne.
5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i
krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie
doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania
niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich
sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku
zrozumieć znaczenie osobistych granic.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany,
wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli
będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze
strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę
odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec
dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy
to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu,
przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności
pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała Ci inna osoba z instytucji. Jeśli
pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich obowiązków,
zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.
8. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest
spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków.
1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać
się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez
prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w
mediach społecznościowych).
2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich
rodzicami/ opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon
służbowy).
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz
poinformować o tym kierownictwo, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą
wyrazić zgodę na taki kontakt.
4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie
dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) wymaga zachowania poufności
wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej
prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich
własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron,
korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać dzieci, z którymi
prowadzisz zawodowe działania, obserwowania określonych osób/stron w mediach
społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój
profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć
wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
1. Nie wolno Ci nawiązywać kontaktów z z dziećmi znajdującymi się pod opieką
instytucji poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach
społecznościowych.
2. W trakcie zajęć czy innych aktywności prowadzonych przez instytucji osobiste
urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność
bluetooth wyłączona.
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w [nazwa
instytucji].
Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Nasze wartości
1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec
utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu
sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze
bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój
dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach,
stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w
jaki sposób zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka
jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali
poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z
publikacją wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci
przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim
kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże
się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z
imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko
imienia.
4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku
dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i
powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych
organizowanych przez naszą instytucję).
5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań
dzieci poprzez przyjęcie zasad:
• wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a
sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie
ukazuje go w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych
przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie
pojedyncze osoby.
6. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki,
jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na
wykorzystanie zdjęć po zakończeniu współpracy z instytucją.
7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego
rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać kierownictwu
instytucji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku [nazwa instytucji]
W sytuacjach, w których nasza organizacja rejestruje wizerunki dzieci do
własnego użytku, deklarujemy, że:
1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane
wydarzenie będzie rejestrowane.
2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie
przyjęta przez nas na piśmie.
3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu
fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania
niniejszych wytycznych,
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora
w czasie trwania wydarzenia,
• niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie
przebywała z dziećmi bez nadzoru personelu instytucji,
• poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma
rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że
rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku
ich dzieci.
Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak
zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych
dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub uczestnicy organizowanych przez
nas wydarzeń rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na
początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających
wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w
przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być
udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że
rodzice/opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia
prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku
dziecka.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli
zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał,
muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę kierownictwa. W takiej
sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody
na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób
i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
2. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka znajdującego się pod naszą opieką
bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody
kierownictwa.
3. Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie
przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie
wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego
rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy członek
personelu jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
W szczególnych i uzasadnionych przypadkach kierownictwo instytucji może podjąć
decyzję o skontaktowaniu się z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w celu
ustalenia procedury wyrażenia przez nich zgody na kontakt z mediami.
4. W celu realizacji materiału medialnego zarząd może podjąć decyzję o
udostępnieniu wybranych pomieszczeń w siedzibie instytucji dla potrzeb
nagrania. Kierownictwo, podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie
pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na
terenie instytucji dzieci.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli dzieci, rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie
wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z
rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca
wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku
na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie
będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być
rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i
bezpieczny dla dzieci:
1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w
zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i
nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób
uprawnionych przez instytucję. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany
przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez instytucję w
polityce ochrony danych osobowych.
2. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci
na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i
urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
3. Nie wyrażamy zgody na używanie przez osoby z personelu osobistych urządzeń
rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu
rejestrowania wizerunków dzieci.
4. Jedynym sprzętem, którego używamy jako organizacja, są urządzenia
rejestrujące należące do instytucji lub wykorzystywane na zasadach
zatwierdzonych pisemnie przez kierownictwo.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów
elektronicznych w [nazwa instytucji]
1. Infrastruktura sieciowa w siedzibie instytucji bądź na terenie placówki, w
której instytucja prowadzi działania umożliwia dostęp do internetu, zarówno
personelowi, jak i dzieciom, w czasie zajęć i poza nimi.
2. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców
ewentualnych nadużyć.
3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie instytucji bazują na aktualnych
standardach bezpieczeństwa.
4. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w instytucji.
Do obowiązków tej osoby należą:
a. Zabezpieczenie sieci internetowej w siedzibie instytucji bądź na terenie
placówki, w której instytucja prowadzi działania przed niebezpiecznymi
treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego
oprogramowania.
b. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
c. Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym
dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W
przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się
ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o
dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych
treści, wyznaczony pracownik przekazuje kierownictwu instytucji, a to następnie
organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, aby przekazać informacje o zdarzeniu
oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u
innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie.
5. Istnieje regulamin korzystania z internetu przez dzieci oraz procedura
określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia
niebezpiecznych treści na komputerze.
6. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika instytucji, ma on
obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.
Pracownik instytucji czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu
przez dzieci podczas zajęć.
7. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet przeprowadza z dziećmi
cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
8. Instytucja zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących
bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest
swobodny dostęp do sieci.
| Gabinet Psychologiczno-Terapeutyczny Dagmara Kasiuk Ul. Oświęcimska 9a 32-500 Chrzanów małopolskie |
